|
||||||||
Frédéric L’Épée is een in Berlijn wonende Franse gitarist en componist die als jongeling het gitaarspel eigenhandig heeft aangeleerd. Hij speelde sinds 1974 op gitaar in diverse groepen zoals de door hemzelf opgerichte progressieve rockformatie ‘Shylock’, gitaargroep ‘Philharmonie’, het instrumentale kwartet ‘Yang’ en de akoestische rockgroep ‘Lobotonics’. Dezer dagen geeft hij ook gitaarles aan jonge beginners, speelt daarnaast regelmatig soloconcerten en nu brengt hij ook een nieuw soloalbum op de markt onder de titel “The Empty Room”. Voor de opname van de 12 geheel instrumentale nummers op deze plaat heeft Frédéric L’Épée de hulp gekregen van enkele bevriende instrumentalisten uit de bands ‘Shylock’ en ‘Yang’. Dat zijn gitarist Laurent James, drummers André Fisichella en Volodia Brice, bassist Nico Gomez en accordeonist Olivier Innocenti. Het album werd opgenomen in diverse studio’s in Berlijn, Parijs, Nice en La Turbie. “The Empty Room” is al de negende soloplaat van Frédéric L’Épée, maar de nummers op dit album werden in de voorbije negen jaar gecomponeerd tijdens enkele moeilijke periodes in zijn leven waarbij hij enkele geliefden verloor. Vooral het nummer “Treasured Wounds” is een directe reflectie op die voor hem vrij pijnlijke tijd. Hij draagt het album dan ook op aan de afwezige mensen in zijn leven en hij hoopt dat zijn muziek hun bestaan, hun gevoelens van verlies van geliefden en hun rouw- en treurperiode wat zal kunnen verzachten. De nummers die daar moeten voor zorgen zijn de 7 minuten durende openingstrack “Badong”, “Inévitable Traversée”, “Descending The Slow River”, het 8 en halve minuut durende “Delta”, “Hymne Aux Ancètres 1 & 2”, het op gitaar en piano gebrachte “Parle-Moi Encore” en het melancholische “Souvenirs De Traversée”. Gezongen wordt er dus nergens op dit album en dat zorgt ervoor dat deze plaat meer als rustgevende achtergrondmuziek voor een sfeervolle avond zal worden ingezet. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||